tisdag 2 juni 2009

Lång dags färd mot natt

Ikväll när jag var ner för att se till hästarna, hittade jag Valle
jättehalt i hagen. Såg direkt att det var någon typ av skada,
eftersom framskon på det framben han haltade på var tillstukad.
Han har förmodligen fastnat någonstans och sedan slitit åt sig
benet.
Där står jag nere vid "ön", utan telefonnummer till någon veterinär
eller någonting. Margit jobbar och Stefan är bortrest. Jag ringde Nanna
som var jättesnäll och åkte från Borlänge och hit för att hjälpa
mig. Hon ordnade också fram telefonnumret till jourveterinären.
Då hade vi tur igen - veterinären hade ingenting annat och åkte direkt
från Hedemora, så 50 minuter efter jag ringt var hon på plats.
Hon kunde, precis som vi, konstatera att han var ordentligt halt,
men hon kunde inte hitta något specifikt fel. Troligen en vrickning
av hovleden blev diagnosen. Liten hage och ta det väldigt lugnt i
minst en vecka + antiinflammatoriskt.
Nu blev det lite problematiskt: Jag insåg att det inte var någon bra
idé att ha honom kvar på "ön", frågan var bara om han klarade att
gå tillbaka till stallet (köra honom i transport är inte att tänka på).
Nanna promenerade iväg med honom i sakta mak och veterinären
och jag följde efter i bilar. Allt gick bra och väl i stallet fick han ett
ordentligt bandage + gips för att stabilisera hovleden.
Hoppas nu bara att han håller sig lugn, ensam i stallet i natt.
Tack Nanna för att du kom och hjälpte mig!

3 kommentarer:

Chrissie sa...

Ibland funderar i alla fall jag, varför man inte skaffat sig hamstrar som hobby istället;-))))
(fast går rätt fort att komma på varför man inte gjort det) ;-)

Unknown sa...

Ja du, vore definitivt billigare i alla fall. ;)
Men, som sagt, tar inte så lång tid att komma på varför man ändå väljer att ha islandshäst!

Anonym sa...

Usch, så obehagligt. Aldrig roligt när djuren blir sjuka. De kan ju inte heller berätta hur de skadat sig eller var det gör mest ont.
Hoppas den röde killen blir bra snart!