söndag 5 september 2010

Upp och ner - livet i ett nötskal


Den här dagen började med en rivstart! När jag kom upp
i morse var hela köksbänken full av vatten. Jag såg snart
att det droppade ifrån taket. Min första tanke: varför händer
alltid sådant här när S är borta???? Nästa tanke var: vad gör
jag nu då - tidig söndag morgon låter inte precis som om rör-
mokarna sitter vid telefonen och väntar på att få rycka ut.
Efter att ha stängt av vattnet i huset och lyckats lokalisera
läckan till ovanvåningen (nåja var ju kanske inte så svårt
att fundera ut, när vattnet rinner från taket i köket på
nedervåningen) så tog jag tag i telefonen och ringde en av
Söderbärkes rörmokare, som självklart inte svarade. Vilket
i och för sig är fullt förståeligt kl. halv åtta en söndagsmorgon.
Jag lämnade i alla fall ett meddelande, ställde en hink under
takdroppet och åkte till stallet. En timme senare ringde rör-
mokaren och den fantastiske mannen lovar att komma om ca
en halvtimme. Jag åkte hem och tog emot honom och han
konstaterade, precis som jag redan gjort, att det troligen kom-
mer från ovanvåningen. Han kunde inte göra så mycket annat
än att ta hål i taket så att vattnet rann ut lite fortare. Tack M
för att du kom! Resten får vi ta tag i under morgondagen, när
försäkringsbolag och snickare är mera lättillgängliga.
På eftermiddagen blev det middag ute tillsammans med älskade
"barn". Tack N och J för trevligt sällskap!

Inga kommentarer: