måndag 1 februari 2010

Hästar på rymmen!

Idag på eftermiddagen kom Margits man Bo och talade om att han fått ett telefonsamtal från någon som talade om att våra hästar var på rymmen - långt hemifrån var de också!
Bara att kasta på sig kläderna och ge sig iväg ner till stallet för att först hämta upp fem grimmor och sedan ge sig iväg och försöka få tag i pållarna.
Jag lovar att de hade tagit sig en rejäl promenad (eller snarare språngmarsch).
Jag fick nästan tag i dem i Söderbärke, men de lyckades slita sig loss och sprang iväg igen - visserligen hemåt stallet, men mitt i vägen och utan något som helst trafikvett. Usch, verkligen stressigt.
Strax utanför Söderbärke hade hästarna oturen att träffa på hästvana Maria Karlsson (Lilla Årnebo Islandhästar) som vant tog hand om Askur och Týr, så att jag fick på dem grimmor. De andra tre, Valle, Teitur och Logi sprang vidare mot Korsheden. Maria var snäll och gick med mig fram till Blomsteräng, som ligger halvvägs mellan Söderbärke och stallet och där var nu också de andra tre instängda i en hage. Jättestort tack Maria K för hjälpen och stort tack Maria på Blomsteräng för att vi fick låna en box!
Stefan åkte sedan hem och hämtade transporten, så att vi skulle kunna köra ner åtminstone fyra av hästarna. Jag och Margits dotter Christina gick med Valle och Logi den ganska långa vägen till stallet, medan Bo och Stefan körde, först Teitur och sedan Askur och Týr.
Sista biten fick vi gå i mörker, men vi hade ändå tur att det inte var 20 grader kallt!

2 kommentarer:

Chrissie sa...

Usch! Lät inget kul alls! Tur att allt gick bra och att hästarna kom hem hela.
Hoppas de har vett att stanna hemma i fortsättningen! Men skönt att det finns massa snälla människor i omgivningen som hjälper till och ställer upp!
Kram

Unknown sa...

Nej, det var verkligen inte kul alls! Jag är så tacksam för alla som ställde upp och hjälpte till!
Ska bli lite spännande idag och se var de tagit sig ut. Vi såg inget igår, det var för mörkt.